Η σύνταξη Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών για ολόκληρο τον Δήμο Πειραιά θα επιχειρήσει να επιλύσει μια σειρά ζητημάτων, που σχετίζονται με τα κυκλοφοριακά προβλήματα στην πόλη
Στρατηγικό σχέδιο μεταφορών αποκτά ο Δήμος Πειραιά σε μια προσπάθεια να αντιμετωπιστούν τα έντονα και σύνθετα κυκλοφοριακά προβλήματα της πόλης. Είναι χαρακτηριστικό πως για πρώτη φορά θα υλοποιηθεί ένας ολοκληρωμένος σχεδιασμός, όπου θα καθορίζονται μέτρα που απορρέουν από στρατηγικούς στόχους της βιώσιμης κινητικότητας, της μείωσης ρύπων και θορύβου.
Η χρηματοδότηση του Σχεδίου, προϋπολογισμού περίπου 800.000 ευρώ, θα καλυφθεί από την Περιφέρεια Αττικής, μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος Αττική 2014-2020, κατόπιν της έγκρισης της πρότασης που υποβλήθηκε από τον Δήμο Πειραιά. Μάλιστα, τη σχετική απόφαση υπέγραψε τις προηγούμενες ημέρες ο περιφερειάρχης Αττικής, Γιώργος Πατούλης, παρουσία του δημάρχου Πειραιά, Γιάννη Μώραλη.
Η μελέτη, που θα εκπονηθεί σε άμεση συνέργεια με το υπό έγκριση ΣΒΑΚ Πειραιά και με το υπό εκπόνηση στρατηγικό σχέδιο μεταφορών του ΟΑΣΑ και θα αφορά όλο τον Δήμο Πειραιά, θα περιλαμβάνει προτάσεις για τη μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου στην πόλη, κατόπιν και των νέων κυκλοφοριακών αναγκών που θα προκύψουν μετά την ολοκλήρωση των συγκοινωνιακών έργων και την επέκταση του τερματικού σταθμού της κρουαζιέρας.
Όπως επισημαίνεται, στο πλαίσιο του Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών Πειραιά θα γίνει μια εστιασμένη ανάλυση των τρόπων μεταφοράς και των εξελίξεων στη μητροπολιτική περιοχή του Πειραιά. Παράλληλα, οι λύσεις που θα προκύψουν αναμένεται να αντιμετωπίσουν τα άμεσα και μεσοπρόθεσμα κυκλοφοριακά ζητήματα, αναβαθμίζοντας το σύστημα των μεταφορών στην ευρύτερη περιοχή.
«Στόχος μας, σε συνεργασία με τον Δήμο Πειραιά να γίνει το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας πιο λειτουργικό, πιο ασφαλές και να εξυπηρετεί τις ανάγκες του μέλλοντος», δηλώνει χαρακτηριστικά ο περιφερειάρχης Αττικής, Γ. Πατούλης, ενώ από την πλευρά του ο δήμαρχος Πειραιά, Γ. Μώραλης, σημειώνει ότι «με δεδομένη την επικείμενη σύνδεση της κεντρικής περιοχής του Πειραιά και του λιμένα με το κυκλοφοριακό δίκτυο σε επίπεδο αστικό, μητροπολιτικό και εθνικό δίκτυο μέσων σταθερής τροχιάς, την επέκταση του τερματικού σταθμού κρουαζιέρας αλλά και την ανάκαμψη της τουριστικής δραστηριότητας, αυτή η μελέτη θα αποτελέσει ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο και οδηγό για τις παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν στην πόλη ώστε να δοθούν λύσεις στα προβλήματα που υπάρχουν και να ενισχυθεί η βιώσιμη κινητικότητα. Στόχος μας είναι η ανάπτυξη ενός στρατηγικά σημαντικού κόμβου μεταφορών, προκειμένου να γίνει η πόλη μας με το λιμάνι πιο σύγχρονη και πιο λειτουργική».
Βασικοί άξονες του Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών
Ειδικότερα, το Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών Πειραιά θα καλύπτει τομείς όπως:
• Μετακινήσεις και κυκλοφορία από και προς τα κύρια σημεία δραστηριότητας, συμπεριλαμβανομένου του κέντρου της πόλης και του λιμανιού.
• Μετακίνηση και κυκλοφορία επιβατών/πεζών μεταξύ μεγάλων κόμβων μεταφοράς, όπως το μετρό, το τραμ, οι αστικές συγκοινωνίες λεωφορείων, ο προαστιακός σιδηρόδρομος, το τρένο, το λιμάνι και το κέντρο της πόλης.
• Πρόσβαση και κινητικότητα στην κεντρική περιοχή με όλους τους τρόπους, μέσω ανακατανομής του χώρου, σύμφωνα με τις αρχές βελτίωσης της ποιότητας ζωής και τις περιβαλλοντικές απαιτήσεις.
• Χρήση ενός μοντέλου πολυτροπικών μεταφορών που θα επιτρέψει την αξιολόγηση συγκεκριμένων μέτρων, σε σχέση με βασικούς στόχους (οικονομική αποδοτικότητα, περιβαλλοντικές επιπτώσεις, προσβασιμότητα, κοινωνική ένταξη, ασφάλεια και ποιότητα του τοπικού περιβάλλοντος).
• Προώθηση όλων των μέσων βιώσιμης κινητικότητας στον Δήμο Πειραιά, με έμφαση στην αστική αναβάθμιση/αναζωογόνηση, στη βελτίωση της ποιότητας ζωής και στην ανάσχεση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής.
Επιπρόσθετα θα αναπτυχθεί μια σειρά προτάσεων ώστε να συμπεριλάβει τις ανάγκες κινητικότητας σε τοπικό επίπεδο, με έμφαση στην ήπια κινητικότητα (προσβασιμότητα, περπάτημα και ποδήλατο), ικανοποιώντας και τις ανάγκες κινητικότητας του τοπικού πληθυσμού.
Το Σχέδιο θα αποτελείται/περιλαμβάνεται από δύο Υποέργα:
Υποέργο 1: Παροχή υπηρεσίας για τη βελτίωση της προσβασιμότητας στην κεντρική περιοχή του Πειραιά.
Υποέργο 2: Μελέτη κυκλοφορίας και στάθμευσης του Δήμου Πειραιά.