Πέμπτη, 9 Φεβρουαρίου 2023 | 10:42
Αρχική Αττική Αθήνα Το ΣτΕ ακυρώνει τον «Μεγάλο Περίπατο», αλλά ο Δήμος Αθηναίων επιμένει

Το ΣτΕ ακυρώνει τον «Μεγάλο Περίπατο», αλλά ο Δήμος Αθηναίων επιμένει

newsroom |

Το Συμβούλιο της Επικρατείας ακύρωσε τη ρύθμιση, ωστόσο το Δημοτικό Συμβούλιο της Αθήνας αποφάσισε να συνεχιστούν τα έργα

Το τέταρτο τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας έκανε δεκτή την αίτηση δικηγόρου που ζητούσε να ακυρωθεί η συγκεκριμένη υπουργική απόφαση που έδωσε το «πράσινο φως» για να ξεκινήσει ο «Μεγάλος Περίπατος» στην Αθήνα.

Σύμφωνα με τους συμβούλους της Επικρατείας «δεν ευρίσκει εξουσιοδοτικό έρεισμα στις διατάξεις των ΠΝΠ τής 25.2.2020 και τής 20.3.2020, κατ` επίκληση των οποίων εξεδόθη, και πρέπει, ως εκ τούτου, να ακυρωθεί, όπως και η υ.α. 179/21.8.2020, με την οποία παρατάθηκε η ισχύς της». Δηλαδή δεν θα έπρεπε οι ρυθμίσεις να στηριχθούν στις συγκεκριμένες διατάξεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας, αφού αφορούν στην ουσία κυκλοφοριακές ρυθμίσεις για την αναβάθμιση του κέντρου της Αθήνας.

Ωστόσο, το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αθηναίων αποφάσισε να συνεχίσει τα σχετικά έργα καθώς όπως αναφέρει «η απόφαση του ΣτΕ αφορά σε διαδικαστικές συστάσεις για την πιλοτική εφαρμογή του έργου και ο Δήμος Αθηναίων με τον υφιστάμενο προγραμματισμό του προχωρά στην κατάθεση Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου και τη δημόσια διαβούλευση για την οριστική μορφή του Μεγάλου Περιπάτου».

Σύμφωνα με το ΣτΕ, τα μέτρα αυτά έγιναν με την ευκαιρία της αντιμετώπισης της υγειονομικής κρίσης αλλά δεν έχουν αποκλειστικό στόχο τον αποκλεισμό του κινδύνου της μετάδοσης της διασποράς.

Αναλυτικά η απόφαση του ΣτΕ:

«Με τις διατάξεις της περιπτώσεως (η) της παρ. 2 του άρθρου πρώτου της ΠΝΠ τής 25.2.2020 και της παρ. 3 του άρθρου εξηκοστού ογδόου της ΠΝΠ τής 20.3.2020 παρασχέθηκε στους οικείους Υπουργούς η εξαιρετική αρμοδιότητα να λαμβάνουν τα απολύτως αναγκαία και επείγοντα μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας, κατόπιν λήψεως υπ’ όψιν της γνώμης της αρμόδιας προς τούτο Εθνικής Επιτροπής Προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του κορονοϊού COVID-19, εκφερομένης επί τη βάσει των επιστημονικών δεδομένων της ιατρικής επιστήμης για την αναγκαιότητα της λήψεως συγκεκριμένων μέτρων προς αντιμετώπιση της πανδημίας, όχι όμως και να προβαίνουν, επ’ ευκαιρία αυτής, σε ρυθμίσεις οι οποίες, και αν ήθελε ακόμα θεωρηθεί ότι θα μπορούσαν να συμβάλουν στη μείωση του συγχρωτισμού και την τήρηση των αποστάσεων, δεν υπαγορεύονται, πάντως, από τους ανωτέρω λόγους εξαιρετικά επείγουσας ανάγκης και, κατά συνέπεια, δύνανται να θεσπισθούν με τήρηση των πάγιων νομοθετικών διατάξεων και των εκεί προβλεπόμενων διαδικασιών.

Εν προκειμένω, με την ένδικη κυα Δ1α/ΓΠ.οικ.31688/21.5.2020, η ισχύς της οποίας παρατάθηκε με την υα 179/21.8.2020, θεσπίζονται μέτρα συνιστάμενα στον περιορισμό της κυκλοφορίας των οχημάτων στην περιοχή της Πλάκας και στη μετατροπή τμημάτων οδών του Κέντρου της Αθήνας σε χώρους προοριζόμενους αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση των πεζών και των μετακινούμενων με ήπια μέσα μετακίνησης. Μολονότι, όμως, τα μέτρα αυτά θεσπίσθηκαν κατ’ επίκληση των ανωτέρω εξουσιοδοτικών διατάξεων των ΠΝΠ τής 25.2.2020 και τής 20.3.2020, για την αντιμετώπιση επιτακτικών λόγων δημόσιας υγείας που συνίστανται στη μείωση του κινδύνου διασποράς του κορονοϊού COVID -19, δεν συνιστούν πράγματι μέτρα περιορισμού της ελεύθερης κυκλοφορίας προσώπων και μέσων μεταφοράς, κατά την έννοια των εξουσιοδοτικών διατάξεων των εν λόγω ΠΝΠ, δηλαδή επί σκοπώ άμεσης και επιτακτικής ανάγκης αποφυγής του συγχρωτισμού, προκειμένου να αντιμετωπισθεί ο κίνδυνος εμφάνισης της νόσου και να περιορισθεί η διάδοσή της, αλλά αποτελούν αμιγώς κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, κατά την έννοια του ΚΟΚ, οι οποίες, όπως προκύπτει από την 250/11.5.2020 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων, εντάσσονται στη νέα πολιτική αναβάθμισης του δημόσιου χώρου στην Αθήνα, θεσπίζονται δε επ’ ευκαιρία της αντιμετώπισης της υγειονομικής κρίσης στη χώρα. Συνεπώς, η ένδικη Δ1α/ΓΠ.οικ.31688/21.5.2020 κυα, με την οποία θεσπίζονται τα επίμαχα μέτρα, δεν ευρίσκει εξουσιοδοτικό έρεισμα στις διατάξεις των ΠΝΠ τής 25.2.2020 και τής 20.3.2020, κατ’ επίκληση των οποίων εξεδόθη, και πρέπει, ως εκ τούτου, να ακυρωθεί, όπως και η κυα 179/21.8.2020, με την οποία παρατάθηκε η ισχύς της».

Τελευταία Νέα