Πέμπτη, 8 Δεκεμβρίου 2022 | 02:38
Αρχική Πολιτική Σε λειτουργία τα ψηφιακά ΚΕΠΑ και η πλατφόρμα «Εθνική Πύλη Αναπηρίας»

Σε λειτουργία τα ψηφιακά ΚΕΠΑ και η πλατφόρμα «Εθνική Πύλη Αναπηρίας»

newsroom |

Ψηφιακά ΚΕΠΑ: Αλλάζουν όλα στην πιστοποίηση αναπηρίας – Ηλεκτρονικά οι αιτήσεις

Σε πλήρη λειτουργία τίθενται τα Ψηφιακά Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας – Ψηφιακά ΚΕΠΑ και η ψηφιακή πλατφόρμα «Εθνική Πύλη Αναπηρίας», τα οποία παρουσιάστηκαν στο πλαίσιο ειδικής εκδήλωσης παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.

Η νέα Εθνική Πύλη Αναπηρίας, η οποία είναι ήδη διαθέσιμη στο epan.gov.gr, λειτουργεί ως «υπηρεσία μιας στάσης». Μέσω της Εθνικής Πύλης Αναπηρίας θα είναι σταδιακά προσβάσιμες οι υπηρεσίες που αφορούν τα άτομα με αναπηρία. Η Πύλη λειτουργεί και ως κέντρο πληροφόρησης για τις παροχές και τις διευκολύνσεις που δικαιούνται τα άτομα με αναπηρία.

Μέσω της νέας Εθνικής Πύλης Αναπηρίας τα άτομα με αναπηρία υποβάλλουν ψηφιακά αίτημα για αξιολόγηση και πιστοποίηση αναπηρίας σε οκτώ απλά βήματα.

Κάνοντας login με τους κωδικούς του taxis, αναγράφοντας αρχικά τον ΑΦΜ και το ΑΜΚΑ τους, κατόπιν προχωρούν στην αίτηση βάζοντας τα προσωπικά τους στοιχεία αναφέροντας ποια είναι η συγκεκριμένη νόσος και αφού την υποβάλλουν μπορούν να παρακολουθούν την εξέλιξή της.

Επίσης θα μπορούν να πληροφορούνται για τις διαθέσιμες συνταξιοδοτικές, επιδοματικές, κοινωνικές και οικονομικές παροχές.

Μητσοτάκης: Πολιτική που έχει διάρκεια και διασφαλισμένους πόρους

Ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι «μια από τις πρώτες πρωτοβουλίες μας τον Αύγουστο του 2019 ήταν η εκπόνηση μιας πλήρους οριζόντιας στρατηγικής με εφαρμογή σε πολλά υπουργεία για την αντιμετώπιση χρόνιων προβλημάτων των ατόμων με αναπηρία και προφανώς πολύ ψηλά στην ιεράρχηση των προβλημάτων αποτελούσε και η πραγματικότητα που αντιμετώπιζαν τα άτομα με αναπηρία και οι οικογένειές τους, ως προς τον τρόπο λειτουργίας των ΚΕΠΑ που, πάρα τις πολύ φιλότιμες προσπάθειες των εργαζόμενων, στην συνείδηση των ατόμων με αναπηρία, λόγω διαδικαστικών ελλείψεων, είχαν μετατραπεί από κέντρα πιστοποίησης αναπηρίας σε κέντρα περιφρόνησης αναπήρων».

«Και ακριβώς αυτή την σημαντική αλλαγή στις διαδικασίες των ΚΕΠΑ είχαμε τη δυνατότητα να δρομολογήσουμε κάνοντας μια σειρά από αλλαγές οι οποίες εκ των υστέρων μου φαίνονται απολύτως αυτονόητες», είπε.

«Γιατί να πρέπει να περνάει κάποιος από επαναλαμβανόμενες εξετάσεις για ένα πρόβλημα που τον συνοδεύει για μια ζωή; Γιατί να μην μπορούμε να επιστρατεύσουμε την ψηφιακή τεχνολογία, για να απλοποιήσουμε τη ζωή αυτών των συμπολιτών μας που θα έπρεπε πρώτα και πάνω από όλα να νοιαζόμαστε περισσότερο για να τους εξυπηρετήσουμε; Πως είναι δυνατόν να ζητάμε από συμπολίτες μας να έρθουν σε μια υπηρεσία που αφορά άτομα με αναπηρία και οι υπηρεσίες αυτές να μην είναι προσβάσιμες; Πως μπορούσαμε να είμαστε εντάξει με την συνείδησή μας χωρίς να έχουμε αντιμετωπίσει τέτοια αυτονόητα προβλήματα;», πρόσθεσε.

Ο πρωθυπουργός επισήμανε ότι σήμερα γίνεται ένα ακόμη βήμα σε αυτή την κατεύθυνση με την ψηφιακή πύλη αναπηρίας, με την δρομολόγηση της κάρτας αναπηρίας από 1 Νοεμβρίου, επιστρατεύοντας εργαλεία που έχουμε στη διάθεσή μας, ώστε αυτή η επικοινωνία να γίνεται με απρόσκοπτο τρόπο και βέβαια μειώνοντας ένα κόστος που είναι σημαντικό και δεν είναι ευκαταφρόνητο.

Μίλησε για την στρατηγική προσβασιμότητας οριζόντια όχι μόνο στα ΚΕΠΑ και την ανάγκη για έγκαιρη διάγνωση ζητημάτων που έχουν να κάνουν με τις περιπτώσεις παιδιών που κινούνται στο φάσμα του αυτισμού.

Επίσης, διαβεβαίωσε το αναπηρικό κίνημα, όχι μόνο τους αναπήρους αλλά και τις οικογένειές τους ότι αυτή η προσπάθεια δεν είναι μια φωτοβολίδα προσωρινή, είναι μια πολιτική που έχει διάρκεια με πόρους οι οποίοι είναι εξασφαλισμένοι από πολλές διαφορετικές πηγές χρηματοδότησης.

Πιερρακάκης: Ψηφιακή Κάρτα Αναπηρίας στο wallet

Από την πλευρά του, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης, τόνισε «σήμερα απαλλάσσουμε τα άτομα με αναπηρία και τις οικογένειές τους από μια πρόσθετη ταλαιπωρία και προσφέρουμε τις δυνατότητες του ψηφιακού κράτους. Αναβαθμίζουμε την ποιότητα των υπηρεσιών του κράτους προς τα άτομα με αναπηρία. Η ψηφιακή στρατηγική και κρατική αρωγή δεν είναι ένα ζήτημα μόνο τεχνοκρατικών βελτιώσεων, αλλά είναι ένα βαθιά αξιακό ζήτημα».

Ο κ. Πιερρακάκης αναφέρθηκε και στα επόμενα βήματα που αφορούν στην υλοποίηση της Ψηφιακής Κάρτας Αναπηρίας με έναρξη πιλοτικής λειτουργίας την 1 Νοεμβρίου, η οποία θα ενταχθεί στο wallet (όπου περιλαμβάνει την ταυτότητα και το δίπλωμα οδήγησης), στην υλοποίηση των ψηφιακών μητρώων Αναπηρίας και Παροχών Αναπηρίας, στην αναμόρφωση του Ειδικού Σώματος Ιατρών (ΕΣΙ) των ΚΕΠΑ και στη δημιουργία σχετικού μητρώου για το ιατρικό προσωπικό δημοσίου και ιδιωτικού τομέα.

Όπως τόνισε ο υπουργός με τα νέα ψηφιακά ΚΕΠΑ «ψηφιοποιούμε και απλοποιούμε τη διαδικασία πιστοποίησης αναπηρίας, διευκολύνουμε την καθημερινότητα εκατοντάδων χιλιάδων ατόμων με αναπηρία. Ο πολίτης υποβάλει ηλεκτρονικά μία αίτηση αξιολόγησης από τα ΚΕΠΑ, μόνο με τα απαραίτητα στοιχεία για την πιστοποίηση της αναπηρίας του, ο ιατρός συντάσσει και οριστικοποιεί ψηφιακά τον Εισηγητικό Φάκελο, ενώ θα υπάρχει άμεση ενημέρωση μέσω μηνύματος για την οριστικοποίηση της αίτησης και του φακέλου του πολίτη, ώστε να οριστεί ραντεβού αξιολόγησης».

Τέσσερις πυλώνες των ψηφιακών ΚΕΠΑ

Ο Κυριάκος Πιερρακάκης παρουσίασε τους 4 βασικούς πυλώνες των ψηφιακών ΚΕΠΑ:

Πρώτον, οι ασφαλισμένοι επισκέπτονται μόνο μια φορά τα ΚΕΠΑ. Αυτό πρακτικά σημαίνει: Κατάργηση χιλιάδων επισκέψεων, η επίσκεψη (ή η κατ’ οίκον εξέταση) γίνεται μόνο μια φορά, την ημέρα της εξέτασης του πολίτη και όχι σε προηγούμενα στάδια της διαδικασίας. Όλα τα βήματα της διαδικασίας πιστοποίησης πλην της ιατρικής εξέτασης θα γίνονται ψηφιακά μέσω του epan.gov.gr

Δεύτερον, δημιουργείται μια ενιαία ιατρική γνωμάτευση, η οποία προϋποθέτει την αποσύνδεση της διαδικασίας πιστοποίησης αναπηρίας από τη διαδικασία λήψης παροχών (επιδόματα αναπηρίας, σύνταξη αναπηρίας κ.α.). Η ενιαία ιατρική γνωμάτευση για κάθε πιθανή παροχή είναι δεσμευτική για όλες τις υπηρεσίες του Δημοσίου και καταργεί τις προηγούμενες ξεχωριστές αιτήσεις και γνωματεύσεις.

Τρίτον, καταργείται πλήρως η καταβολή παραβόλου. Το παράβολο αξίας 46,14 ευρώ ίσχυε για όλες τις κατηγορίες αιτούντων που πιστοποιούνται στα ΚΕΠΑ. Την τελευταία 5-ετία κατεβλήθη το εν λόγω παράβολο για πάνω από 250.000 αιτήσεις.

Τέταρτον, διασφαλίζεται η βέλτιστη προστασία προσωπικών δεδομένων. Όλα τα ιατρικά δεδομένα και σχετικά έγγραφα τα οποία απαιτούνται για την απόδειξη της αναπηρίας διακινούνται μόνο ηλεκτρονικά μέσω διαλειτουργικοτήτων μεταξύ των απαραίτητων συστημάτων, ενώ τηρούνται όλες οι απαραίτητες βέλτιστες πρακτικές ως προς την ιδιωτικότητα, προστασία και κρυπτογράφηση των δεδομένων.

Τέλος, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης κατέληξε ότι «όλη αυτή η στρατηγική δεν αφορά προνόμια αλλά δικαιώματα. Είναι νέα δικαιώματα σε έναν αναδυόμενο ψηφιακό κόσμο σε σχέση με ένα κράτος που έτσι θα όφειλε να λειτουργεί εδώ και δεκαετίες και που πλέον έχει μπει σε αυτήν την τροχιά, σε αυτές τις ράγες».

Χατζηδάκης: Βελτιώνεται η καθημερινότητα χιλιάδων ατόμων με αναπηρία

«Τα Ψηφιακά ΚΕΠΑ και η Εθνική Πύλη Αναπηρίας έρχονται να βελτιώσουν στην πράξη την καθημερινότητα χιλιάδων ατόμων με αναπηρία», δήλωσε από την πλευρά του ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, στο πλαίσιο της παρουσίασης της νέας μεταρρύθμισης, παρουσία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη.

Όπως ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης, τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ) ήταν συνυφασμένα με την ταλαιπωρία, την αγανάκτηση και τις καθυστερήσεις στην έκδοση των αποφάσεων πιστοποίησης. «Η Δημόσια Διοίκηση εξαντλούσε διαχρονικά τη γραφειοκρατική της εμμονή πάνω στους πλέον ευάλωτους συμπολίτες μας. Έβρισκε χίλιους δύο τρόπους να ταλαιπωρεί εκείνους τους πολίτες που κανονικά θα έπρεπε να υποστηρίζει με κάθε τρόπο και κάθε φορά που είχαν ανάγκη την πιστοποίηση της αναπηρίας τους» σημείωσε ο υπουργός Εργασίας και τόνισε ότι, «μπροστά σε αυτόν τον παραλογισμό, «δεν μπορούσαμε να μείνουμε αδρανείς. Γι’ αυτό και από την πρώτη στιγμή που ήρθα στο υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων θέλησα να εστιάσω στο πώς οι συμπολίτες μας με αναπηρία θα μπορέσουν να δουν εμπράκτως την καθημερινότητα και τη σχέση τους με τον ΕΦΚΑ, τον ΟΠΕΚΑ και τα ΚΕΠΑ, να βελτιώνεται», υπογράμμισε ο κ. Χατζηδάκης.

Στο πλαίσιο αυτό, ο υπουργός Εργασίας δήλωσε ότι έχει ήδη ξεκινήσει μια συνολική προσπάθεια αντιμετώπισης των προβλημάτων γύρω από τα ΚΕΠΑ. Συγκεκριμένα, είπε ότι πέρυσι, θεσπίστηκε ο πρώτος κανονισμός λειτουργίας τους. Μέχρι τότε, τα ΚΕΠΑ λειτουργούσαν με διάσπαρτες εγκυκλίους και ασαφές πλαίσιο διαδικασιών και αρμοδιοτήτων. Επιπλέον, καταργήθηκε η υποχρεωτική επανεξέταση από ΚΕΠΑ για μη αναστρέψιμες ασθένειες. «Θέσαμε τέλος σε μια άνευ λογικής ταλαιπωρία που βίωναν δεκάδες χιλιάδες πολίτες με μη αναστρέψιμες ασθένειες. Πλέον, οι άνθρωποι αυτοί εξετάζονται μια φορά, και το ποσοστό αναπηρίας τους ισχύει εφ’ όρου ζωής», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Χατζηδάκης.

Επίσης, προχώρησε η αναβάθμιση των κτιριακών εγκαταστάσεων των ΚΕΠΑ στη Θεσσαλονίκη. Παράλληλα, όπως συμπλήρωσε ο υπουργός Εργασίας, είναι σε εξέλιξη οι διαδικασίες για τη μεταστέγαση των ΚΕΠΑ της Αθήνας σε σύγχρονες εγκαταστάσεις που θα δημιουργηθούν στους χώρους του Σταδίου Ειρήνης και Φιλίας. Επιπλέον, θεσπίστηκαν, τόσο για τον ΕΦΚΑ, όσο και για τα ΚΕΠΑ, τα ηλεκτρονικά ραντεβού. Τα ηλεκτρονικά ραντεβού κατήργησαν τις ουρές και μείωσαν σε σημαντικό βαθμό την ταλαιπωρία των ατόμων με αναπηρία – πάνω από 500.000 ηλεκτρονικά ραντεβού υλοποιήθηκαν για υποθέσεις ΚΕΠΑ τα τελευταία 2,5 χρόνια.

«Σήμερα, ερχόμαστε και παρουσιάζουμε με τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκο Πιερρακάκη, μια ακόμη σημαντική μεταρρύθμιση. Τα Ψηφιακά ΚΕΠΑ και την Εθνική Πύλη Αναπηρίας. Πρόκειται για μια σύνθετη και πολυεπίπεδη μεταρρύθμιση, που ψηφιοποιεί και απλοποιεί το σύνολο της διαδικασίας πιστοποίησης αναπηρίας», διευκρίνισε ο υπουργός Εργασίας.

Οι τέσσερις βασικές αλλαγές

Μεταξύ άλλων, ο κ. Χατζηδάκης ανέλυσε τις τέσσερις βασικές αλλαγές, οι οποίες συνοψίζονται ως εξής:

Πρώτον, καταργούνται οι αλλεπάλληλες επισκέψεις στα ΚΕΠΑ. Μέχρι χθες, απαιτούνταν τρεις με τέσσερις επισκέψεις στα ΚΕΠΑ για να μπορέσει ο πολίτης να πιστοποιήσει την αναπηρία του. Σήμερα, απαιτείται μια μόνο επίσκεψη την ημέρα της εξέτασής του από την επιτροπή γιατρών. Όλα τα υπόλοιπα θα γίνονται ηλεκτρονικά.

Δεύτερον, δημιουργείται η ενιαία ιατρική γνωμάτευση για την αναπηρία, η οποία θα ισχύει για όλες τις επιμέρους παροχές της πολιτείας σε αναπήρους συμπολίτες μας. Ως παροχές θεωρούνται τα επιδόματα αναπηρίας, η σύνταξη αναπηρίας, το εξωιδρυματικό επίδομα, κ.ά.. Τι σημαίνει αυτό με απλά λόγια: Μέχρι χθες, για κάθε παροχή της Πολιτείας, προβλέπονταν ξεχωριστές αιτήσεις που οδηγούσαν σε ξεχωριστές εξετάσεις και γνωματεύσεις. Με τη νέα διαδικασία, μια μόνο εξέταση και μια μόνο γνωμάτευση γιατρών αρκεί, προκειμένου να εκδοθεί η ενιαία ιατρική γνωμάτευση. Ο ασφαλισμένος θα λαμβάνει πρώτα ηλεκτρονικά την ενιαία ιατρική γνωμάτευση και, στη συνέχεια, θα κάνει αίτηση στον ΕΦΚΑ, στον ΟΠΕΚΑ, κλπ, για τη λήψη της παροχής. Με τη νέα διαδικασία, οι πολίτες που δικαιούνται περισσότερες από μία παροχές, μπορούν να χρησιμοποιήσουν την ενιαία γνωμάτευση, γλιτώνοντας επιπλέον χρόνο και αποφεύγοντας την ταλαιπωρία.

Τρίτον, καταργείται το παράβολο των 46 ευρώ. Είναι ενδεικτικό πως, την τελευταία πενταετία, το εν λόγω παράβολο κατέβαλαν πάνω από 250.000 πολίτες, που ήθελαν να πιστοποιηθούν από ΚΕΠΑ.

Τέταρτον, τίθεται σε λειτουργία η Εθνική Πύλη Αναπηρίας και συγκεντρώνονται σε αυτή σταδιακά όλες οι λειτουργίες που ενδιαφέρουν τα άτομα με αναπηρία.

Οι επόμενες μεταρρυθμίσεις

Στο επόμενο διάστημα, όπως σημείωσε ο υπουργός Εργασίας, θα υλοποιηθούν τέσσερις ακόμη μεταρρυθμίσεις, που θα βελτιώσουν ακόμη περισσότερο την καθημερινότητα των ατόμων με αναπηρία. Συγκεκριμένα:

– Καθιερώνεται το Ψηφιακό Μητρώο Αναπηρίας, στο οποίο καταγράφονται όλα τα πιστοποιημένα άτομα με αναπηρία στη χώρα. «Το Μητρώο υπήρξε διαχρονικό αίτημα του αναπηρικού κινήματος».

– Θεσπίζεται η Κάρτα Αναπηρίας, η οποία αντλεί τα στοιχεία της από το Μητρώο, μέσω της οποίας τα άτομα με αναπηρία μπορούν να πιστοποιούν με ψηφιακό τρόπο την ιδιότητά τους, προκειμένου να ασκούν τα αντίστοιχα δικαιώματά τους. Μία κάρτα που θα ισχύει για όλες τις υπηρεσίες και όλες τις επαφές των αναπήρων με το Δημόσιο. «Πρόκειται για μια ακόμα σημαντική ψηφιακή μεταρρύθμιση, που θα χρηματοδοτηθεί με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και η σταδιακή έναρξη λειτουργίας θα αρχίσει την 1η Νοεμβρίου 2022», αποσαφήνισε ο κ. Χατζηδάκης.

– Αναμορφώνεται το Ειδικό Σώμα Ιατρών (ΕΣΙ) των ΚΕΠΑ. Στο ΕΣΙ θα μπορούν να ενταχθούν ιατροί, όχι μόνο από το Δημόσιο, (όπως συνέβαινε, μέχρι σήμερα), αλλά και από τον ιδιωτικό τομέα, περνώντας ειδικό πρόγραμμα εκπαίδευσης. Με αυτό τον τρόπο, αυξάνεται το δυναμικό του Σώματος για να γίνονται πιο γρήγορα οι εξετάσεις, και παράλληλα εμπλουτίζεται με νέες και σύγχρονες ειδικότητες. Σημειώνεται ότι μέχρι σήμερα, δεν υπήρχε ειδικότητα παιδιάτρου στο Σώμα των ιατρών και οι εξετάσεις των παιδιών γίνονταν από γιατρούς άλλων ειδικοτήτων.

«Τέλος, προωθείται ο νέος για την Ελλάδα θεσμός του Προσωπικού Βοηθού, που θα συμβάλει στην ομαλή ένταξη αρκετών αναπήρων συνανθρώπων μας στην οικονομική και κοινωνική ζωή», τόνισε ο υπουργός Εργασίας.

Τελευταία Νέα