Σε λειτουργία τίθεται μέχρι το τέλος Αυγούστου η νέα πλωτή δεξαμενή υγροποιημένου φυσικού αερίου στον τερματικό LNG στη Ρεθυβούσα, διπλασιάζοντας σχεδόν τη χωρητικότητα αποθήκευσης της εγκατάστασης.
«Η νέα δεξαμενή είναι έτοιμη να παραλάβει τα πρώτα φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG μέχρι τέλος Αυγούστου. Αυτό θα δώσει τη δυνατότητα να διασφαλίσουμε τη χώρα μας σε παροχή φυσικού αερίου όπου ένα μεγάλο ποσοστό αυτού χρησιμοποιείται για την ηλεκτροπαραγωγή και έτσι να θωρακίσουμε ενεργειακά τη χώρα μας το επόμενο χρονικό διάστημα», τόνισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, ο οποίος συνοδευόμενος από τον υφυπουργό Περιβάλλοντος, Γιώργο Αμυρά, και τη γενική γραμματέα Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου, επιθεώρησε το πρωί της Τετάρτης τον τερματικό σταθμό επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα και επιθεώρησε τη νέα πλωτή δεξαμενή (FSU).
«Η ελληνική κυβέρνηση από την πρώτη στιγμή έχει αναλάβει τις απαραίτητες δράσεις για να θωρακίσει τη χώρα μας στο δυσμενές σενάριο να έχουμε διακοπή φυσικού αερίου τον επόμενο χειμώνα», υπογράμμισε ακόμα ο κ. Σκρέκας.
«Είμαστε ευγνώμονες για τη συνεργασία, δίνεται η δυνατότητα για την εξασφάλιση ενεργειακής επάρκειας», ανέφερε, μεταξύ άλλων, από την πλευρά της η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ, Μαρία Ρίτα Γκάλι.
Σημειώνεται ότι η νέα πλωτή μονάδα θα αυξήσει τη χωρητικότητα των εγκαταστάσεων της Ρεβυθούσας σε περισσότερα από 375.000 κυβικά μέτρα ΥΦΑ (έναντι 225.000 κ.μ. που είναι η χωρητικότητα των υφιστάμενων τριών δεξαμενών στη Ρεβυθούσα).
Έντονες αντιδράσεις στην Ελευσίνα
Την ίδια στιγμή, ωστόσο, μείζον θέμα έχει προκύψει αναφορικά με τις εκφορτώσεις-μεταφορές των βυτιοφόρων οχημάτων που θα διακινούν το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) από και προς τη Ρεβυθούσα.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, αυτό θα γίνεται από παρακείμενη εγκατάσταση στο λιμάνι της Ελευσίνας (θέση πρώην εργοστασίου «Κρόνος»), κάτι που έχει προκαλέσει εδώ και καιρό τη σφοδρή αντίδραση τοπικών φορέων και κατοίκων, καθώς -πέραν των άλλων- αναμένεται να υπάρξει περαιτέρω επιβάρυνση του παραλιακού τμήματος της πόλης, όπου ήδη καθημερινά διακινούνται μεγάλες ποσότητες φορτίων και εμπορευματοκιβωτίων.
Μάλιστα, στις αρχές Ιουνίου (5/6) για το συγκεκριμένο θέμα πραγματοποιήθηκε ευρεία σύσκεψη μεταξύ του υπουργού Ναυτιλίας, Γιάννη Πλακιωτάκη, του δημάρχου Ελευσίνας, Αργύρη Οικονόμου, της διοίκησης του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας (ΟΛΕ Α.Ε.), κ.κ. Γιώργος Κουμπέτσος και Απόστολος Καμαρινάκης, του λιμενάρχη Ελευσίνας Άγγελου Γραμματέα και βουλευτών της περιοχής, προκειμένου να συζητηθεί και να εξεταστεί μια ενδεχόμενη εναλλακτική λύση σχετικά με το ζήτημα διακίνησης του LNG μέσα από τις εγκαταστάσεις του «Κρόνου» στην παραλία Ελευσίνας.
Η ανωτέρω απόφαση των κρατικών παραγόντων, για την οποία -όπως επισημαίνεται από τον Δήμο Ελευσίνας- ουδέποτε υπήρξε ενημέρωση της δημοτικής αρχής, ούτε και η σχετική συγκατάθεση, προβλέπει τμήμα λιμενικών εγκαταστάσεων στη θέση «Κρόνος», συνολικού εμβαδού 3 στρεμμάτων, να χρησιμοποιηθεί προσωρινά για τη θαλάσσια μεταφορά βυτιοφόρων φορτηγών LNG με προορισμό τη Ρεβυθούσα.
Το Μνημόνιο Συνεργασίας ΔΕΣΦΑ – ΟΛΕ
Σημειώνεται ότι τον Απρίλιο του 2021, η ΔΕΣΦΑ και ο Οργανισμός Λιμένος Ελευσίνας προχώρησαν στην υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας το οποίο ανέφερε ότι: «η συνεργασία των δύο φορέων αναβαθμίζει τον Λιμένα Ελευσίνας, που καθίσταται πλέον σημαντικός ενεργειακός κόμβος στην ανάπτυξη της αλυσίδας εφοδιασμού με φορτηγά LNG (LNG Truck Loading)- όπου μέσω φορτηγών δύναται να μεταφερθεί LNG σε μη-διασυνδεδεμένες εγκαταστάσεις ανά την επικράτεια- μέσω της χρήσης των λιμενικών του εγκαταστάσεων για την εξυπηρέτηση της μεταφοράς LNG από και προς τη νήσο Ρεβυθούσα, όπου βρίσκεται και ο Τερματικός Σταθμός LNG του ΔΕΣΦΑ».
Αναλυτικά στο Μνημόνιο Συνεργασίας περιλαμβάνονται:
• Οι θέσεις χρήσης τριών λιμενικών εγκαταστάσεων (Κρόνος Ελευσίνας, Πέραμα Μεγαρίδος και Αλμύρα Μεγάρων) για τη θαλάσσια μεταφορά βυτιοφόρων φορτηγών LNG με πορθμεία από και προς την κοντινή νήσο Ρεβυθούσα. Μετά την ολοκλήρωση όλων των απαραίτητων κυκλοφοριακών και περιβαλλοντικών μελετών, καθώς και μελετών ασφαλείας, που θα γίνουν με μέριμνα και χρηματοδότηση του ΔΕΣΦΑ, θα δοθεί η δυνατότητα χρήσης των 3 λιμενικών εγκαταστάσεων (Κρόνος, Πέραμα Μεγαρίδος και Αλμύρα Μεγάρων) για τη θαλάσσια μεταφορά βυτιοφόρων φορτηγών LNG με πορθμεία από και προς τη νήσο Ρεβυθούσα, κατά τη διάρκεια όλης της εβδομάδος σε 24ωρη βάση.
• Με τη χρήση των λιμενικών εγκαταστάσεων στην Αττική ακτή, θα αξιοποιηθεί ο σταθμός φόρτωσης στη Ρεβυθούσα και θα δοθεί η δυνατότητα χρήσης του φυσικού αερίου σε καταναλωτές περιοχών, όπου δεν έχει αναπτυχθεί το ΕΣΜΦΑ. Παράλληλα με την αξιοποίηση των φορτηγών LNG θα διευκολυνθεί η χρήση του ως καυσίμου στη ναυτιλία (πλοία με καύσιμο LNG).
• Tέλος, στο πλαίσιο του μνημονίου, ο ΔΕΣΦΑ αναλαμβάνει με δικούς του πόρους την επέκταση του κτιρίου του Ο.Λ.Ε. στην είσοδο του κεντρικού Λιμένα Ελευσίνας, ώστε να καλυφθούν οι αυξημένες πλέον ανάγκες του Οργανισμού για τη στέγαση όλων των υπηρεσιών του, ενώ άμεσα θα πραγματοποιήσει εκδηλώσεις για την ενημέρωση των κατοίκων της περιοχής σχετικά με τη διακίνηση και τα οφέλη του φυσικού αερίου, η χρήση του οποίου αποσκοπεί στη σταδιακή μείωση των εκπομπών ατμοσφαιρικών ρύπων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι όπως αναφέρει ο ΔΕΣΦΑ, ο σταθμός φόρτωσης βυτιοφόρων LNG (LNG Truck Loading Station) εξασφαλίζει την ασφάλεια εφοδιασμού και προσφέρει μία οικονομική και ευέλικτη λύση για βιομηχανίες, βιοτεχνίες, αγροτικές εγκαταστάσεις και οικιακούς καταναλωτές σε περιοχές απομακρυσμένες από το δίκτυο φυσικού αερίου, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων και δίνει, επιπλέον, τη δυνατότητα χρήσης του φυσικού αερίου και ως καύσιμο στη ναυτιλία.